تبلیغات
آسمان ملکوتی - اسلام و فعّالیت زنان2

 
در اسلام، براى فعّالیت زنان، سه عرصه معیّن شده است(2)





«اللهم عجل لولیك الفرج والعافیه و النصر وجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه»
زن به عنوان یك زوجه و یك همسر، در مراحل مختلف مورد توجّه و عنایت ویژه‌ى اسلامى قرار دارد. در درجه‌ى اوّل، مسأله‌ى انتخاب همسر است. به نظر اسلام، زن در انتخاب همسر آزاد است و هیچ كس نمى‌تواند در مورد انتخاب همسر، بر هیچ زنى چیزى را تحمیل كند. یعنى حتى برادران زن، پدرِ زن - خویشاوندان دورتر كه جاى خود دارند - اگر بخواهند بر او تحمیل كنند كه تو حتماً باید با شخص مورد نظر ازدواج كنى، نمى‌توانند و چنین حقّى را ندارند. این، نظر اسلام است.

البته در جامعه‌ى اسلامى، در طول زمان، عادات جاهلى و غلط بوده است؛ الان هم در بعضى از كشورها هست و در كشورِ خود ما هم در بعضى از جاها - مثل مناطقى از شهرهاى مركزى كشور، مناطقى در خوزستان و جاهاى دیگر - عادات غلطى وجود دارد. فرض بفرمایید - آن طورى كه اطّلاع دارم - در بعضى از عشایر، پسر عموى هر دخترى حق دارد كه در مورد ازدواج آن دختر، اظهار نظر كند! این، غلط است. اسلام، چنین اجازه‌اى را به هیچ كس نمى‌دهد. آن چه را كه مسلمانانِ جاهل انجام مى‌دهند، كسى نباید به حساب اسلام بگذارد. اینها عادات جاهلى است. مسلمانان جاهل، با تكیه بر آداب و عادات جاهلیت، كارهایى انجام مى‌دهند كه ربطى به اسلام و احكام نورانى آن ندارد. اگر كسى دخترى را مجبور كند كه باید با پسر عمویت ازدواج كنى، كار خلاف كرده است. اگر كسى به عنوان این‌كه پسر عموى دخترى است، به خودش حق بدهد كه او را از ازدواج كردن نهى كند و بگوید چون با من ازدواج نكردى، پس من اجازه‌ى ازدواج به تو نمى‌دهم، این پسر عمو و هر كس كه به او كمك كند، فعل حرامِ خلاف شرع كرده است. اینها، خلاف شرع بیّن است و فقهاى اسلام، در این مورد اختلاف نظر ندارند.

اگر فرض كنیم كسى از قبیله‌اى، براى این‌كه اختلافات خود را با قبیله‌ى دیگر حل كند - فرض كنید دعوا و اختلاف و خونریزى بوده است - حلّ این اختلاف و فصل این نزاع را به این قرار دهد كه دخترى را از این قبیله به آن قبیله بدهند؛ بدون این‌كه از خودِ دختر اجازه بگیرند، این كار خلاف شرع است. البته یك وقت از خودِ دختر اجازه مى‌گیرند؛ اشكالى ندارد. دخترى است، خودش مایل است و حرفى ندارد كه با جوانى از قبیله‌ى دیگر ازدواج كند كه ضمناً با این ازدواج، اختلاف و نزاع هم از بین برود. این، ایراد و مانعى ندارد؛ اهلاً و سهلاً. اما اگر بخواهند دخترى را به این كار مجبور كنند، این كار، خلاف شرع و خلاف احكام اسلامى است.

ملاحظه مى‌كنید كه احكام اسلام در انتخاب همسر، از اوّلِ تشكیل خانواده، در جهت كمك به زنان است. چون بعضى از مردان، نسبت به زنان زورگویى و ظلم و تعدّى مى‌كردند، اسلام در مقابل این ظلم و تعدّى ایستاده است. 


http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7284
 



طبقه بندی: عمومی، 
برچسب ها: اسلام و فعّالیت زنان،  
نوشته شده در تاریخ جمعه 9 خرداد 1393 توسط یادگار