تبلیغات
آسمان ملکوتی - اسلام و فعّالیت زنان

 
در اسلام، براى فعّالیت زنان، سه عرصه معیّن شده است





«اللهم عجل لولیك الفرج والعافیه و النصر وجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه»
براى این‌كه آن اختلاطى كه قبلاً گفتم، پیش نیاید و حدود اخلاقى حفظ شود، اسلام براى زن حجاب را معیّن كرده است. خودِ این حجاب، یكى از وسایل امنیت است. با حجاب زنِ مسلمان، هم خود زنِ مسلمان امنیت پیدا مى‌كند و هم مردان مسلمان امنیت پیدا مى‌كنند. آن جایى كه حجاب را از زنان دور مى‌كنند، آن جایى كه زن را به عریانى و برهنگى نزدیك مى‌كنند، در درجه‌ى اوّل، امنیت از خود زن و در درجه‌ى بعد، از مردان و جوانان گرفته خواهد شد. براى این‌كه محیط سالم و داراى امنیت باشد؛ زن بتواند كار خود را در جامعه انجام دهد، مرد هم بتواند مسؤولیتهاى خود را انجام دهد، اسلام حجاب را معیّن كرده است كه این حجاب، یكى از آن احكام برجسته‌ى اسلام است و یكى از فوایدش همین است كه گفتم. فواید فراوان دیگرى هم دارد ...

پس، در عرصه‌ى دوم - كه عرصه‌ى فعّالیتهاى اجتماعى و سیاسى و علمى و فعّالیتهاى گوناگون است - زنِ مسلمان مثل مردِ مسلمان حق دارد آنچه را كه اقتضاى زمان است، آن خلأیى را كه احساس مى‌كند، آن وظیفه‌اى را كه بر دوش خود حس مى‌كند، انجام دهد. چنانچه دخترى مثلاً مایل است پزشك شود، یا فعالیت اقتصادى كند، یا در رشته‌هاى علمى كار كند، یا در دانشگاه تدریس كند، یا در كارهاى سیاسى وارد شود، یا روزنامه‌نگار شود، براى او میدانها باز است. به شرط رعایت عفّت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن و مرد، در جامعه‌ى اسلامى میدان براى زن و مرد باز است. شاهد بر این معنا، همه‌ى آثار اسلامى است كه در این زمینه‌ها وجود دارد و همه‌ى تكالیف اسلامى است كه زن و مرد را به طور یكسان، از مسؤولیت اجتماعى برخوردار مى‌كند. این‌كه مى‌فرماید: «من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم»، مخصوص مردان نیست؛ زنان هم باید به امور مسلمانان و جامعه‌ى اسلامى و امور جهان اسلام و همه‌ى مسائلى كه در دنیا مى‌گذرد، احساس مسؤولیت كنند و اهتمام نمایند؛ چون وظیفه‌ى اسلامى است.

بر اساس آیه‌ى شریفه‌ى سوره‌ى احزابْ فرق نمى‌كند؛ چه اسلام، چه ایمان، چه قنوت، چه خشوع، چه تصدّق، چه صوم، چه صبر و استقامت، چه حفظ ناموس، چه ذكر خدا، زن و مرد در این بخشها یكسانند. فعّالیت زنان در عرصه‌ى اجتماع، فعّالیتى كاملاً مباح و روا و مطلوب و مُجاز است كه با حفظ حدود اسلامى، اینها را انجام دهند و نیمى از نیروى فعّال جامعه را به جامعه تقدیم كنند. آن وقتى كه در جامعه، هم مرد تحصیل مى‌كند و هم زن، جمعیت تحصیل كرده، دو برابر آن زمانى است كه فقط مردان تحصیل مى‌كنند. آن وقتى كه زنان در جامعه تدریس مى‌كنند، معلّم در جامعه دو برابر تعداد آن وقتى است كه فقط مردان تدریس مى‌كنند. در فعّالیت سازندگى، در فعالیت اقتصادى، در طرّاحى و فكر كردن و براى امور كشور و یك شهر و یك روستا و یك مجموعه و امور شخصى خانواده مطالعه كردن، میان زن و مرد تفاوتى نیست. همه مسؤولند و همه باید انجام دهند.

دختران مسلمان و زنان مؤمن! این را هم بگویم: اروپایى كه امروز ادّعا مى‌كند زن در آن‌جا آزاد است، تا نیم قرن پیش به زن اجازه نمى‌داد كه در مال شخصى خودش تصرّف كند! یعنى مثلاً یك زن اروپایى یا امریكایى، تا پنجاه، شصت سال قبل از این، اگر میلیونها ثروت داشت، خودش حق نداشت كه از این ثروت، به میل و اراده‌ى خودش استفاده كند؛ باید در اختیار شوهر یا پدر و یا برادرش مى‌گذاشت و آنها هم به میل خودشان از ثروت آن خانم - یا براى او و یا براى خودشان - استفاده مى‌كردند! در اسلام، این طور نیست. در اسلام، زن مالك ثروت خود است. شوهرش راضى باشد، یا راضى نباشد؛ پدرش راضى باشد، یا راضى نباشد - فرقى نمى‌كند - او مى‌تواند ثروت و مال و اندوخته‌ى خود را مصرف كند و ربطى به كس دیگرى ندارد. نظر اسلام، این است. در حمایت از استقلال اقتصادى زنان، دنیا سیزده قرن است كه از اسلام عقب است. اسلام این را سیزده قرن قبل گفته است؛ ولى در اروپا تازه چهل، پنجاه سال و در بعضى از كشورها كمتر از این مدّت است كه تازه شروع كرده‌اند به زن اجازه دهند كه در مال و ملك خود، دخل و تصرّف كند! اسلام، از این جهت هم جلو است.


http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7284




طبقه بندی: عمومی، 
برچسب ها: اسلام و فعّالیت زنان،  
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 8 خرداد 1393 توسط یادگار